- LET L.O.V.E BE YOUR ENERGY-

"SAAT CINTA ITU HADIR DI HATI KITA....PASTI KITA MAHU MENGUKIR SAAT MANIS KETIKA INI...BILA KITA PUNYAI ANAK...KITA MAHU KISAH MANIS KITA MENJADI KISAH DONGENG SEBELUM TIDURNYA..."

Monday, April 12, 2010

"kenangan itu menggamit lagi..."

hostel kolej lagend"a...suatu pagi yang hening....

air mataku tidak menunjukkan untuk berhenti mengalir walau sudah kucuba menahannya...hati ini merasakan sesuatu yang buruk bakal terjadi pada permulaan hariku ini...Ya Allah...dugaaan ape yang kau ingin aku hadapi kini...deringan telefon bimbitku malam tadi membuatkan aku x mampu berhenti memikirkan keadaanya....aku merisaukannya lebih dari aku risau akan diri ku....Ya Allah..."janganlah kau rampasnya dariku...aku terlalu menyayangi nya Ya Allah...."
helaian lembaran assignment ku basah terkena titis air mataku....aku tidak mampu menyiapkan sentuhan terakhir untuk tugasan itu...walau aku tahu...esok adalah hari terakhir tarikh menghantarnya...pada waktu ini...aku menatap pilu lembaran itu....namun, fikiran dan jiwa ku kini bukanlah di sisi jasad ku kini...hati mula tertanya-tanya....apakah keadaanya ketika ini????Ya Allah...kau kuatkanlah kekuatan ku Ya Allah...sesungguhnya aku takut akan dugaan yang akan kau lontarkan nanti....

deringan telefon bimbitku nyaring berbunyi....degupan jantungku kian terhenti....apakah yang bakal aku dengar dari pemanggil itu??bersediakah aku???melihat nama yang terbit dari skrin telefon bimbit ku menambah kerisauanku...
"nana...siap2 ye...nanti k.long datang ambil...""ibu...nenek mcm mane???"lirih hati ku bertanya...walau aku tahu...pada jawapan yang akan aku dengar...Ya Allah...Kau kuatkanlah semangatku Ya Allah..."nenek dah tak ada nana....baru jek kejap tadi..."Ya Allah...sesungguhnya itulah luahan keramat yang tidak ingin aku dengar....aku x mampu memikirkan apa- ketika ini...air mata seakan-akan mengerti akan gelodak hatiku kini....pada siapa tempat aku bermanja kini????tangan yang lembut mengusap ku dari diriku kecil tiada lagi didunia ini...tiada lagi suara memujuk dikala diri ini kecewa kerana dimarahi mereka yang yang sering mencari salah diriku...Ya Allah...dulu...kau rampas Arwah atuk dari sisiku...namun, aku redha Ya Allah...kerana Nenek masih disisi ku...Sekarang...Kau rampasnya kini...pada Siapa tangisku akan aku hamburkan???Kuatkanlah Semangatku Ya Allah....~~~~

setelah usai bersiap untuk menunggu kakak ku mengambil aku pulang...entah mangapa tanganku laju menaip no telefon insan yang sering berada di sisi ku dikala aku sedih...gembira...deringan disambut..."hello...Assalammualaikum..." suaranya bagai terjaga dari dibuai lena...terasa bersalah diri ini dikala mendengar suara serak basahnya ketika itu...baru aku tersedar bahawa kini baru jam 4 pagi...mengganggu insan itu tidur rupanya...."hello...walid...nenek dah tak ada...."hanya itu mampu aku tuturkan dikala ini...juraian air mata tidak mampu aku tahan...seingat aku...baru malam tadi aku mengadu tentang keadaan arwah nenek yang dimasukkan ke wad icu...dan baru malam tadi dia menadihatiku supaya mendoakan yang terbaik untuk arwah nenek..."nana...bile???sabarlah sayang...Allah lebih menyayanginya...nana kene kuat...doakan yang terbaik untuk arwah nenek ye sayang...""maafkan nana menganggu walid pagi2 nih...nana tak tahu nak telefon siapa...nana sedih sangat walid....""tak apa nana...walid x kisah...sabar ye sayang...mintak maaf...walid jauh...tak mampu melawat...""tak apa walid...terima kasih ye...kerana sentuasa ada dengan nana...terima kasih...""tak apa nana...walid akan sentiase ade .....percayalah..."setelah aku mendengar ketukan dipintu apartment ku...aku sedar bahawa telah tiba masanya aku menguatkan semangatku...melihat kelibat k.long di muka pintu...aku tahu...kini inilah masanya....

melangkah keluar dari kereta...aku telah melihat ramai orang menziarahi rumah nenek...entah mengapa...air mata semakin laju menjurai...Ya Allah...Kuatkanlah Semangat ku Ya Allah...semakin dekat..semakin perlahan ayunan langkahku...dimuka pintu..aku telihat ibu sedang duduk bersila disisi arwah insan kesayanganku...segera aku memeluk induk disisi yang entah sejak bila berdiri disisiku..."induk...nana tak nak masuk...nana tak sanggup..."ngongoiku dibahu induk..."pergilah...kuatkan semangat...lap air mata tuh..tak baik.."dengan segera aku mengelap air mataku..dan melangkah masuk...dalam keaadan melutut...aku menghampiri jenazah arwah yang diselimuti itu...segera air mata ku kering tatkala melihat betapa jernihnya wajah insan kesayanganku ketika aku menyelak helaian kain itu...aku mengucup muka insan itu..betapa aku merinduinya...hanya allah yang mampu menafsir perasaanku ketika itu..betapa aku telah kehilangan insan yang cukup aku sayang...namun,...aku redha...andai ini takdirnya...Ya Allah/...moga engkau tempatkan Arwah Nenek dan Atukku di sisi Hamba-hambamu yang soleh...Aminnnn~~

tiba-tiba...aku merasakan panas nya pipiku tatkala air mata jatuh berjuraian....mengapa kenagan itu yang terimbau dimalam ini???rindukah aku pada mereka???ya!!aku tersangat rindukan meraka...namun, aku sedar...mereka tidak lagi disisiku secara jasadnya..namun, jiwa ini tetap utuh mengingati mu...insan-insan kesayanganku....

queens of hearts~~

No comments:

Post a Comment

~TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA ENTRY NANA KALI INI...SILALAH TINGGALKAN KOMEN-KOMEN KORANG UNTUK NANA MEMANTAPKAN LAGI HASIL PENULISAN NANA..THANK YOU GUYS!!~